0297 - 36 05 34 info@administratievankessel.nl

Eenmanszaken krijgen een nieuw BTW nummer

Alle eenmanszaken in Nederland krijgen voor 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer. Daarmee komt de Belastingdienst tegemoet aan de eis van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om te komen met een alternatief voor het huidige nummer, dat het burgerservicenummer (BSN) bevat.

Identiteitsfraude voorkomen

Dit schrijft staatssecretaris Snel aan de Tweede Kamer. In het voorgestelde alternatief wordt aan alle eenmanszaken een nieuw btw-identificatienummer uitgereikt, dat zij bijvoorbeeld gebruiken voor vermelding op hun facturen en website. Hiermee wordt het risico rond identiteitsfraude verminderd en de privacy versterkt, stelt de Autoriteit.

BSN in btw-nummer onwenselijk

Snel is tevreden met het alternatief dat is gedacht. “Ik ben het eens met de AP dat het gebruik van het BSN in het btw-identificatienummer onwenselijk is. Het is daarom goed dat er een werkbare oplossing gepresenteerd is die de privacy van ondernemers beschermt en tegelijkertijd de heffing van de btw verzekert.

Administratie en praktijk aanpassen

Voor betrokkenen betekent dit dat zij eind 2019 een nieuw btw-nummer krijgen en hun eigen administratie en praktijk daar ook per 1 januari 2020 op moeten aanpassen. Ook leveranciers van administratieve software zullen moeten zorgen dat hun producten met het nieuwe nummer overweg kunnen.

Fiscus blijft oude nummer gebruiken

In de interne systemen van de Belastingdienst blijft het bestaande, op het BSN-gebaseerde nummer in gebruik. Dat is mogelijk, omdat het gaat om interne verwerking door de overheid, waar het BSN voor is bedoeld. Het nieuwe btw-identificatienummer is voor extern gebruik en wordt bij contacten met de systemen van de Belastingdienst automatisch vertaald naar het oude nummer. Hiermee kan de interne verwerking door de fiscus ongestoord verlopen.

https://www.nextens.nl/btw/eenmanszaken-krijgen-in-2020-een-nieuw-btw-nummer